O Banku
Bank Spółdzielczy w Pszczółkach powstał w marcu 1960 roku pod pierwotną nazwą „Kasa Spółdzielcza w Pszczółkach”. Grupa Założycieli w liczbie 32 osób zebrała się w grudniu 1959 roku.
W skład grupy inicjatywnej weszły między innymi takie osoby jak: Sitko Jan, Woźniak Leopold, Słomski Stanisław, Sałata Wacław, Szczepański Władysław, Soczewa Edward, Kwietniewski Franciszek, Kot Leon, Patrzałek Józef, Szozda Mieczysław, Pawęzka Piotr, Kiński Zdzisław i inni.
Osobowość prawną Bank uzyskał dokładnie 23 marca 1960 roku poprzez wpis do sądowego rejestru spółdzielni. Udział członkowski wynosił początkowo 100 zł.
W skład pierwszego Zarządu Kasy Spółdzielczej w Pszczółkach weszli: Szczepański Władysław – przewodniczący, Mrożek Adam – zastępca przewodniczącego, Sitko Jan, Olbory Feliks i Sałata Wacław – członkowie. W statucie Kasy zapisano, że celem działania Kasy jest „udzielanie pożyczek w ramach państwowych planów kredytowych, zaliczkowanie kontraktacji, wypłaty za dostawy płodów rolnych, a także przyjmowanie i wypłacanie wkładów oszczędnościowych”.
Celem działania Kasy Spółdzielczej, a następnie Spółdzielczego Banku Ludowego, w latach 60-tych było również upowszechnianie idei oszczędzania wśród młodzieży szkolnej. W tym celu organizowane były w szkołach podstawowych Szkolne Kasy Oszczędnościowe.
Działalność swoją Kasa Spółdzielcza rozpoczęła w wynajętym lokalu o pow. 36 m2 u Państwa Soczewów przy ulicy Pomorskiej naprzeciw obecnej siedziby Banku. Lokal ten służył Bankowi aż do lipca 1975 roku. Terenem działania Kasy Spółdzielczej w Pszczółkach był teren gromady Pszczółki i Suchy Dąb w powiecie gdańskim.Dla obsługi członków i klientów z gromady Suchy Dąb został uruchomiony Punkt Kasowy w Suchym Dębie w pomieszczeniu wynajętym od Gminnej Spółdzielni.
W roku 1962 nastąpiła zmiana statutu, w myśl którego dokonano zmiany nazwy spółdzielni na „Spółdzielczy Bank Ludowy w Pszczółkach”, a jednocześnie podwyższony został udział członkowski do wysokości 200 zł.W takich warunkach organizacyjnych, przy zmieniającym się składzie osobowym Rady i Zarządu Bank działał do roku 1973.
W roku 1973 na skutek zmian w podziale administracyjnym kraju teren działania Banku powiększył się o trzy miejscowości: Różyny, Kleszczewko i Giemlice.
Ponadto w roku 1973 Zebranie Przedstawicieli podjęło uchwałę o zmianie nazwy Spółdzielczego Banku Ludowego na Bank Spółdzielczy w Pszczółkach, pod którą to nazwą Bank funkcjonuje do dzisiaj. Również w roku 1973 podwyższony został udział członkowski do wysokości 400 zł.
W roku 1974 po zmianie na stanowiska Kierownika Banku, którym został Henryk Schulz rozpoczęta została budowa własnego budynku bankowego. Budowa ta prowadzona była przy dużym wsparciu i zaangażowaniu wielu członków Banku oraz ówczesnych władz gminy. Przełomowym rokiem w działalności Banku Spółdzielczego w Pszczółkach był rok 1975. W tym roku w miesiącu lipcu Bank przeniósł się do nowo wybudowanego budynku bankowego przy ulicy Pomorskiej 18 A, w którym do dzisiaj prowadzi swoją działalność.
Drugą istotną zmianą organizacyjną w roku 1975 w działalności Banku, na mocy odgórnych decyzji państwowych, banki spółdzielcze uzyskały z dniem 1 lipca 1975 roku nowe kompetencje, polegające na przejęciu od banków rolnych całej obsługi kredytowej ludności wiejskiej. W nowej sytuacji organizacyjnej Bank Spółdzielczy w Pszczółkach stał się jedyną instytucją kredytującą rolnictwo indywidualne oraz czynności związane ze sprzedażą gruntów Państwowego Funduszu Ziemi.
W kolejnym 1976 roku Bank przejął obsługę finansową rachunków budżetu gminy wPszczółkach, a jednocześnie skierował swoją ofertę kredytową oraz obsługi rachunków bankowych do sektora pozarolniczego i osób fizycznych. W roku 1977 teren gminy Suchy Dąb został włączony do Gminy Pszczółki.
W takim układzie organizacyjnym bez znaczących zmian Bank funkcjonował praktycznie do roku 1990, w którym to roku doszło do wielkiej transformacji i przebudowy systemu ekonomicznego Kraju. Okres transformacji i dostosowywania spółdzielczości bankowej w Polsce do gospodarki rynkowej rozpoczął się w 1990 roku. Obejmował on zmiany w strukturze organizacyjnej i statusie prawno-ekonomicznym banków spółdzielczych. Bank Gospodarki Żywnościowej utracił swoją funkcję nadzorczą wobec banków spółdzielczych i banki stały się faktycznie w pełni samodzielnymi i odpowiedzialnymi za swoje wyniki. Okres lat 1990-2000 dla bankowości spółdzielczej charakteryzował się poszukiwaniem rozwiązań organizacyjnych i zrzeszeniowych oraz usytuowaniem polskiej spółdzielczości bankowej w systemie bankowym w Polsce.Tworzenie wielu Zrzeszeń Banków Spółdzielczych skończyło się w efekcie utworzeniem funkcjonujących do dzisiaj trzech Zrzeszeń banków spółdzielczych tzn. Spółdzielczej Grupy Bankowej, Banku Polskiej Spółdzielczości oraz Mazowieckiego Regionalnego Banku. Dla Banku Spółdzielczego w Pszczółkach ten długotrwały proces przystosowawczy został zakończony w 2002 roku, w którym to roku Bank Spółdzielczy w Pszczółkach wraz z innymi bankami spółdzielczymi zrzeszył się z Gospodarczym Bankiem Wielkopolski S.A. w Poznaniu tworząc Spółdzielczą Grupę Bankową zrzeszającą aktualnie 150 banków spółdzielczych. Swoją działalność Bank prowadzi w dwóch placówkach: w Centrali Banku w Pszczółkach oraz w Filii w Suchym Dębie.
W roku 1997 – 1998, po zakupieniu działki w Suchym Dębie przystąpiono do budowy nowego budynku dla Filii. W 1999 roku został oddany do użytku nowo wybudowany budynek w Suchym Dębie, w którym funkcjonuje Filia Banku.Według stanu na koniec 2010 roku Bank zrzeszał 416 członków, których suma wpłaconych udziałów członkowskich wynosiła
W warunkach dużej konkurencji w systemie bankowym celem działania Banku musi być konieczność sprostania wzrastającym wymaganiom Klientów.
Bank Spółdzielczy w Pszczółkach od lat z powodzeniem konkuruje na miejscowym rynku bankowym oferując nowoczesne produkty bankowe po konkurencyjnych cenach.
Bank oferuje szeroki zakres produktów kredytowych, depozytowych i rozliczeniowych, w tym również: Bank Internetowy, karty płatnicze i karty kredytowe, bankomaty, pośrednictwo w rozliczeniach dewizowych, pośrednictwo ubezpieczeniowe. Mimo niewielkich rozmiarów działalności Bank posiada bardzo dobre wskaźniki ekonomiczne obrazujące sytuację ekonomiczno-finansową.
Wskaźniki te potwierdzają, że Bank Spółdzielczy w Pszczółkach jest Bankiem zapewniającym bezpieczeństwo zgromadzonych w nim środków pieniężnych.
Konsekwencja w realizacji przyjętej strategii rozwoju Banku Spółdzielczego przynosi wymierne efekty w postaci wzrostu: funduszy własnych, wyniku finansowego, obliga kredytowego, depozytów oraz liczby rachunków.
Bieżącą działalnością Banku kieruje trzyosobowy Zarząd w składzie: | |
---|---|
Zarząd: | |
Prezes Zarządu: | Zbigniew Fiałek |
Wiceprezes zarządu: | Marzena Gołyńska-Stelmach |
Członek Zarządu: | Alicja Mikołajczuk |
Funkcje nadzorcze sprawuje 7 – osobowa Rada Nadzorcza w składzie: | |
Przewodniczący Rady: | Antoni Ciunowicz |
Zastępca Przewodniczącego: | Ryszard Benedyk |
Sekretarz Rady: | Franciszek Binięda |
Członek Rady: | Wojciech Błędowski |
Członek Rady: | Sławomir Dwojak |
Członek Rady: | Wojciech Greber |
Członek Rady: | Piotr Malinowski |
Misja Banku Spółdzielczego w Pszczółkach
Nowoczesny i solidny partner finansowy wspierający społeczności lokalne w realizacji ich celów, marzeń i ambicji.
Wizja Banku
Dostarczamy nowoczesne i bezpieczne rozwiązania finansowe, które odpowiadają potrzebom lokalnych społeczności i służą realizacji ich celów – na zasadzie partnerstwa, z zachowaniem
przyjaznych relacji zbudowanych na wsparciu, edukacji i społecznej odpowiedzialności.
Aby pobrać Statut Banku Spółdzielczego w Pszczółkach proszę kliknąć tutaj
Wybrane składniki sprawozdania finansowego Banku Spółdzielczego w Pszczółkach za ostatni zbadany okres.
Informujemy, że sprawozdanie finansowe Banku zostało zbadane przez niezależnego rewidenta – Związek Rewizyjny Banków Spółdzielczych im. F. Stefczyka w Warszawie.
W związku z realizacją wymogów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 w sprawie ochrony danych osobowych osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych, dalej: Rozporządzenie) Bank Spółdzielczy w Pszczółkach informuje o zasadach przetwarzania danych osobowych: Pełna informacja
Inspektorem Ochrony Danych w Banku Spółdzielczym w Pszczółkach jest Ewelina Rywacka, z którym można się skontaktować elektronicznie pod adresem iod@bspszczolki.pl lub pisemnie: ul. Pomorska 18A, 83-032 Pszczółki
Zgodnie z art. 111 b ust. 1 ustawy Prawo bankowe Bank Spółdzielczy w Pszczółkach informuje o przedsiębiorcach świadczących usługi na podstawie umowy o powierzenie czynności związanych z działalnością bankową:
Lp. |
NAZWA PRZEDSIĘBORCY |
ADRES SIEDZIBY PRZEDSIĘBIORCY |
DANE IDENTYFIKACYJNE |
||
REGON |
NIP |
KRS |
|||
1 |
Zakład Usług Informatycznych Novum Sp. z o.o. |
ul. Spokojna 9A, 18-400 Łomża |
450008792 718-002-68-19 80302 |
||
2 |
Zakład Usług Informatycznych Z. Koza Spółka komandytowa |
ul. Kalkszteina 18, 82-400 Sztum |
170127088 579-00-06-369 184323 |
||
3 |
Witold Stochmiałek FIRMA ‘WIKING’AGENCJA OCHRONY MIENIA I KONWOJE w spadku |
Biuro: ul Mławska 7, 81-204 Gdynia Oddział: ul. Hutnicza 20b 81-061 Gdynia |
190335598 586 016 45 02 |
Formularz informacyjny – przeniesienie rachunku płatniczego
Bank realizuje proces przeniesienia rachunku płatniczego zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych.
Przez przeniesienie rachunku płatniczego między dostawcami mającymi siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej należy rozumieć przekazanie, z upoważnienia konsumenta, przez dostawcę przekazującego dostawcy przyjmującemu informacji o wszystkich lub niektórych zleceniach stałych dotyczących poleceń przelewu oraz regularnie przychodzących na rachunek płatniczy prowadzony dla konsumenta przez dostawcę przekazującego poleceniach przelewu i poleceniach zapłaty, w ramach rachunku płatniczego albo jakiegokolwiek dodatniego salda, z rachunku płatniczego prowadzonego przez dostawcę przekazującego na rachunek płatniczy otwarty dla konsumenta przez dostawcę przyjmującego, w walucie rachunku płatniczego, którego dotyczą przekazywane informacje, łącznie z ewentualnym zamknięciem rachunku płatniczego prowadzonego dla konsumenta przez dostawcę przekazującego.
Przedmiotem przeniesienia może być jedynie rachunek płatniczy umożliwiający co najmniej:
- dokonywanie wpłat środków pieniężnych na ten rachunek;
- dokonywanie wypłat gotówki z rachunku;
- zlecanie i odbieranie transakcji płatniczych.
- Po złożeniu przez konsumenta upoważnienia do przeniesienia rachunku płatniczego i w zakresie w nim określonym, dostawca przyjmujący podejmuje czynności zmierzające do przeniesienia rachunku płatniczego konsumenta lub usług powiązanych zrachunkiem płatniczym wskazanych przez konsumenta w zakresie, w jakim dostawca przyjmujący świadczy takie usługi. W przypadku, gdy rachunek płatniczy jest prowadzony dla dwóch lub więcej konsumentów, upoważnienia udzielają wszyscy konsumenci.
- W upoważnieniu konsument może w szczególności:
- określić szczegółowo przychodzące polecenia przelewu i zlecenia stałe dotyczące poleceń przelewu oraz udzielić dostawcy przyjmującemu zgód na realizację poleceń zapłaty, które mają zostać przeniesione;
- określić datę, od której zlecenia stałe dotyczące poleceń przelewu oraz polecenia zapłaty mają być wykonywane z rachunku płatniczego prowadzonego przez dostawcę przyjmującego.
- Dostawca przyjmujący wykonuje czynności, określone w upoważnieniu w zakresie, w jakim umożliwiają mu to informacje przedstawione przez dostawcę przekazującego lub konsumenta, a w przypadku braku takich informacji zwraca on się o ich przekazanie.
- Dostawca przyjmujący, który nie świadczy usług świadczonych przez dostawcę przekazującego w ramach prowadzonego rachunku płatniczego, nie jest obowiązany do ich świadczenia w ramach rachunku otwieranego przez niego dla konsumenta w ramach przeniesienia rachunku.
- Dostawca przekazujący i dostawca przyjmujący, na żądanie konsumenta, udostępniają mu, nieodpłatnie, dane dotyczące istniejących zleceń stałych i poleceń zapłaty, powiązanych z prowadzonymi przez tych dostawców rachunkami płatniczymi konsumenta, które są objęte przeniesieniem.
- W celu zachowania ciągłości świadczenia usług płatniczych na rzecz konsumenta w trakcie przeniesienia rachunku płatniczego, dostawca przekazujący nie może dokonać blokady instrumentów płatniczych przed dniem wskazanym w upoważnieniu udzielonym przez konsumenta, chyba że umowa ramowa rachunku zastrzega prawo dostawcy do blokowania instrumentu płatniczego.
- Dostawca przyjmujący lub dostawca przekazujący niezwłocznie wyrównuje każdą szkodę finansową konsumenta wynikającą bezpośrednio z niewywiązania się przez danego dostawcę z obowiązków związanych z przenoszeniem rachunku płatniczego.
- W przypadku, gdy upoważnienie klienta, bądź informacja o której mowa w pkt II ust. 8, obejmuje żądanie zamknięcia rachunku u dostawcy przekazującego, dostawca może stwierdzić istnienie nieuregulowanych zobowiązań uniemożliwiających zamknięcie rachunku w terminie, o którym mowa w upoważnieniu a w przypadku, o którym mowa w pkt II ust. 8 – w dniu wskazanym przez konsumenta, nie wcześniej jednak niż po upływie 6 dni roboczych od dnia otrzymania informacji konsumenta, jeżeli dotyczy to w szczególności rachunku:
- na którym jest blokada środków z tytułu nierozliczonej transakcji płatniczej;
- z którego są dokonywane spłaty kredytów, w tym udzielonych z wykorzystaniem karty kredytowej;
- na którym dokonano zajęcia środków w toku postępowania egzekucyjnego lub zabezpieczającego;
- z blokadami środków;
- na którym została ustanowiona kaucja środków na poczet zobowiązań konsumenta wobec innego dostawcy;
- z saldem zerowym i zaległymi opłatami, w przypadku gdy dostawca przyjmujący nie wprowadza przekroczenia salda na rachunku, a opłaty są naliczone, ale nie zostały pobrane;
- z saldem ujemnym;
- z otwartą akredytywą, otwartym inkasem dokumentowym lub inkasem czeków w obrocie krajowym lub dewizowym;
- prowadzonego dla konsumenta, wobec którego zostało wydane postanowienie
o ogłoszeniu przez niego upadłości lub który złożył wniosek o ogłoszenie upadłości; - powiązanego z członkostwem u dostawcy prowadzącego taki rachunek.
II. Terminy zakończenia poszczególnych czynności w ramach przeniesienia rachunku płatniczego:
- Dostawca przyjmujący, w terminie 2 dni roboczych od dnia otrzymania upoważnienia, zwraca się do dostawcy przekazującego o dokonanie następujących czynności, o ile zostały objęte upoważnieniem:
- przekazania dostawcy przyjmującemu oraz konsumentowi, w przypadku gdy tego zażądał, wykazu istniejących zleceń stałych dotyczących poleceń przelewu oraz dostępnych informacji o udzielonych zgodach na realizację poleceń zapłaty, które mają zostać przeniesione;
- przekazania dostawcy przyjmującemu oraz konsumentowi, w przypadku gdy tego zażądał, dostępnych informacji o regularnie przychodzących poleceniach przelewu oraz zleconych przez wierzyciela poleceniach zapłaty zrealizowanych na rachunku płatniczym konsumenta w ciągu 13 miesięcy poprzedzających dzień zwrócenia się o te informacje;
- zaprzestania akceptowania poleceń zapłaty i przychodzących poleceń przelewu, ze skutkiem od dnia określonego w upoważnieniu, w przypadku gdy dostawca przekazujący nie zapewnia automatycznego przekierowywania przychodzących poleceń przelewu i poleceń zapłaty na rachunek płatniczy konsumenta u dostawcy przyjmującego;
- anulowania zleceń stałych ze skutkiem od dnia określonego w upoważnieniu;
- przekazania środków pieniężnych pozostających na rachunku płatniczym prowadzonym przez dostawcę przekazującego w dniu określonym przez konsumenta w upoważnieniu;
- zamknięcia rachunku płatniczego prowadzonego przez dostawcę przekazującego w dniu wskazanym przez konsumenta w upoważnieniu.
- Jeżeli dostawca przyjmujący jest podmiotem wymagającym członkostwa konsumenta, termin 2 dni roboczych jest liczony od dnia dokonania pozytywnej weryfikacji członkostwa.
- W związku z informacją, o której mowa w ust. 1, otrzymaną od dostawcy przyjmującego, dostawca przekazujący dokonuje następujących czynności, o ile są objęte upoważnieniem:
- przekazuje dostawcy przyjmującemu informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, w terminie 5 dni roboczych od dnia otrzymania upoważnienia;
- ze skutkiem od dnia określonego w upoważnieniu zaprzestaje akceptowania przychodzących na rachunek płatniczy poleceń przelewu i poleceń zapłaty w przypadku gdy nie zapewnia automatycznego przekierowywania przychodzących poleceń przelewu i poleceń zapłaty na rachunek płatniczy posiadany lub otwarty przez konsumenta u dostawcy przyjmującego, a w przypadku odmowy przyjęcia transakcji informuje płatnika lub odbiorcę o przyczynach odmowy;
- anuluje zlecenia stałe ze skutkiem od dnia określonego w upoważnieniu;
- przekazuje środki pieniężne pozostające na rachunku płatniczym prowadzonym przez niego na rachunek płatniczy prowadzony przez dostawcę przyjmującego, w dniu określonym w upoważnieniu;
- zamyka rachunek płatniczy w dniu określonym w upoważnieniu, jeżeli nie istnieją na nim nieuregulowane zobowiązania uniemożliwiające jego zamknięcie, i pod warunkiem zakończenia czynności wymienionych w pkt 1–3.
- W przypadku, gdy nieuregulowane zobowiązania uniemożliwiają zamknięcie rachunku płatniczego konsumenta w terminie, o którym mowa w ust. 3 pkt 5, dostawca przekazujący niezwłocznie informuje o tym konsumenta.
- Dostawca przyjmujący, w terminie 5 dni roboczych od dnia otrzymania informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, wykonuje następujące czynności, o ile są objęte upoważnieniem:
- ustanawia i realizuje zlecenia stałe dotyczące poleceń przelewu, o których ustanowienie wystąpił konsument, ze skutkiem od dnia wskazanego w upoważnieniu;
- dokonuje niezbędnych przygotowań do akceptowania poleceń zapłaty i akceptuje polecenia zapłaty ze skutkiem od dnia wskazanego w upoważnieniu;
– ograniczenie pobrania z tytułu polecenia zapłaty do określonej kwoty lub określonej częstotliwości lub obu takich pułapów;
– w przypadku gdy upoważnienie w ramach schematu płatniczego nie przewiduje prawa do zwrotu kwoty transakcji, skontrolowanie każdej transakcji polecenia zapłaty oraz sprawdzenie, czy kwota i częstotliwość przedłożonej transakcji polecenia zapłaty odpowiada kwocie i częstotliwości uzgodnionej w upoważnieniu, przed obciążeniem ich rachunku płatniczego, w oparciu o informacje dotyczące upoważnienia;
– zablokowanie wszelkich poleceń zapłaty z rachunku płatniczego klienta lub zablokowanie wszelkich poleceń zapłaty zainicjowanych przez jednego lub większą liczbę określonych odbiorców lub dopuszczenie jedynie poleceń zapłaty zainicjowanych przez jednego lub większą liczbę określonych odbiorców.
- informuje płatników wskazanych w upoważnieniu i dokonujących regularnie przychodzących poleceń przelewu na rachunek płatniczy konsumenta o danych identyfikujących rachunek płatniczy konsumenta u dostawcy przyjmującego oraz przekazuje płatnikom kopię upoważnienia;
- informuje odbiorców określonych w upoważnieniu i stosujących polecenie zapłaty do pobierania środków pieniężnych z rachunku płatniczego konsumenta o danych identyfikujących rachunek płatniczy konsumenta u dostawcy przyjmującego oraz o dniu, od którego polecenia zapłaty mają być realizowane z tego rachunku płatniczego, a także przekazuje tym odbiorcom kopię upoważnienia.
- W przypadku, gdy konsument osobiście przekazuje informacje, o których mowa w ust. 5 pkt 4 i 5, płatnikom lub odbiorcom, dostawca przyjmujący przekazuje konsumentowi, w terminie, o którym mowa w ust. 5, dane identyfikujące rachunek płatniczy oraz wskazuje datę, od której zlecenia stałe dotyczące poleceń przelewu oraz polecenia zapłaty mają być wykonywane z rachunku płatniczego prowadzonego przez dostawcę przyjmującego.
- Datę, od której zlecenia stałe dotyczące poleceń przelewu oraz polecenia zapłaty mają być wykonywane z rachunku płatniczego prowadzonego przez dostawcę przyjmującego, ustala się na co najmniej 6 dni roboczych licząc od dnia otrzymania przez dostawcę przyjmującego dokumentów przekazanych przez dostawcę przekazującego. W przypadku określenia daty na dzień wcześniejszy, zlecenia stałe dotyczące poleceń przelewu oraz polecenia zapłaty dostawca przyjmujący wykonuje po upływie 6 dni roboczych od dnia otrzymania przez dostawcę przyjmującego tych dokumentów.
- Jeżeli konsument poinformuje dostawcę prowadzącego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jego rachunek płatniczy o zamiarze otwarcia rachunku płatniczego u dostawcy prowadzącego działalność w innym państwie członkowskim, dostawca prowadzący rachunek płatniczy, po otrzymaniu tej informacji:
- przekazuje konsumentowi, nieodpłatnie, wykaz istniejących zleceń stałych dotyczących poleceń przelewu oraz udzielonych przez dłużnika zgodach na realizację poleceń zapłaty, o ile są dostępne, a także dostępne informacje o regularnie przychodzących poleceniach przelewu oraz zleconych przez wierzyciela poleceniach zapłaty zrealizowanych na rachunku płatniczym konsumenta w ciągu 13 miesięcy poprzedzających dzień otrzymania informacji;
- przekazuje środki pieniężne pozostające na rachunku płatniczym konsumenta na rachunek płatniczy konsumenta u nowego dostawcy usług płatniczych, o ile informacja zawiera dane umożliwiające jego identyfikację i identyfikację rachunku płatniczego konsumenta;
- zamyka rachunek płatniczy konsumenta, o ile takie żądanie jest objęte informacją.
- W przypadku gdy konsument nie ma na rachunku płatniczym nieuregulowanych zobowiązań, dostawca prowadzący ten rachunek realizuje czynności określone w ust. 8 w dniu wskazanym przez konsumenta, nie wcześniej jednak niż po upływie 6 dni roboczych od dnia otrzymania informacji konsumenta, chyba że konsument i dostawca uzgodnią inny termin. W przypadku, gdy na rachunku płatniczym konsumenta znajdują się nieuregulowane zobowiązania, które uniemożliwiają jego zamknięcie, dostawca niezwłocznie informuje o tym konsumenta.
III. Zakres usług płatniczych świadczonych przez dostawcę przyjmującego, warunki ich świadczenia oraz możliwe ograniczenia, które mogą wyniknąć w trakcie przeniesienia rachunku płatniczego w powiązaniu z tymi usługami:
Zakres usług płatniczych świadczonych przez dostawcę przyjmującego oraz warunki ich świadczenia, wynikają z obowiązującej u dostawcy przyjmującego taryfy opłat i prowizji. Ewentualne, możliwe ograniczenia, które mogą wyniknąć w trakcie przeniesienia rachunku płatniczego w powiązaniu z tymi usługami, mogą wyniknąć z faktu braku świadczenia określonych usług przez dostawcę przyjmującego, które były świadczone dotychczas na rzecz konsumenta przez dostawcę przekazującego, lub świadczenia ich przez dostawcę przyjmującego w innym zakresie, w odniesieniu do dostawcy przekazującego. Z uwagi na indywidualny charakter przedmiotowych kwestii, szczegółowych informacji w tym zakresie udzielają pracownicy placówek Banku. Pracownik placówki Banku jest zobowiązany również do udostępnienia klientowi dokumentów, z których wynika zakres usług płatniczych świadczonych przez dostawcę przyjmującego oraz warunki ich świadczenia.
IV. Opłaty związane z przeniesieniem rachunku płatniczego:
- Opłaty pobierane od konsumenta przez dostawcę przekazującego lub dostawcę przyjmującego za czynności inne niż przekazywanie informacji, o których mowa w pkt II ust. 1 pkt 1 i 2, nie mogą być wyższe niż rzeczywiste koszty ponoszone przez danego dostawcę z tytułu wykonywanych czynności.
- Dostawca przekazujący nie może pobierać opłat od konsumenta oraz dostawcy przyjmującego za przekazywanie informacji, o które zwrócił się ten dostawca zgodnie z pkt II. ust. 1 pkt 1 i 2.
- Opłaty związane z przeniesieniem rachunku płatniczego są wskazane w obowiązującej u dostawców taryfie opłat i prowizji. Aktualnie obowiązujące taryfy opłat i prowizji stosowane przez dostawcę przekazującego jak i dostawcę przyjmującego, dostępne są w placówkach Banku. Przedmiotowe dokumenty mogą być również udostępnione na stronach internetowych dostawców usług płatniczych.
- Bank. z tytułu przeniesienia rachunku płatniczego nie pobiera opłat.
V. Dane, które konsument będzie musiał przedstawić w celu przeniesienia rachunku płatniczego:
- W celu rozpoczęcia procedury przeniesienia rachunku konsument jest zobowiązany:
- wskazać dostawcę przekazującego i dostawcę przyjmującego,
- określić szczegółowo rachunki, które mają być przedmiotem przeniesienia, wraz ze wskazaniem stanu środków na tych rachunkach,
- wskazać szczegółowo zakres usług, które mają zostać przeniesione w związku z przeniesieniem rachunku,
- określić szczegółowo przychodzące polecenia przelewu i zlecenia stałe dotyczące poleceń przelewu oraz udzielić dostawcy przyjmującemu zgód na realizację poleceń zapłaty, które mają zostać przeniesione,
- określić datę, od której zlecenia stałe dotyczące poleceń przelewu oraz polecenia zapłaty mają być wykonywane z rachunku płatniczego prowadzonego przez dostawcę przyjmującego,
- wskazać płatników dokonujących regularnie przychodzących poleceń przelewu na rachunek płatniczy konsumenta,
- wskazać odbiorców stosujących polecenie zapłaty do pobierania środków pieniężnych z rachunku płatniczego konsumenta.
VI. Pozasądowych procedur rozstrzygania sporów, w tym właściwych sądów polubownych:
- Bank jest podmiotem podlegającym nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego.
- W przypadku sporu z Bankiem klient może zwrócić się o pomoc do Miejskiego lub Powiatowego Rzecznika Konsumenta.
- Od stanowiska zawartego w odpowiedzi na reklamację klient może:
- odwołać się do wyższych szczebli decyzyjnych Banku, w tym do Rady Nadzorczej Banku;
- złożyć zapis na Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego;
- skorzystać z instytucji Arbitra Bankowego przy Związku Banków Polskich;
- złożyć wniosek do Rzecznika Finansowego w sprawie rozwiązania sporu lub
- wystąpić z powództwem do sądu powszechnego.
- Podmiotami uprawnionymi do prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich w rozumieniu ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich są:
- Rzecznik Finansowy, adres strony internetowej: www.rf.gov.pl;
- Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego, adres strony internetowej: www.knf.gov.pl/regulacje/Sad_Polubowny/index.jsp;
- Bankowy Arbitraż Konsumencki przy Związku Banków Polskich, adres strony internetowej: www.zbp.pl/dla-konsumentow/arbiter-bankowy/dzialalnosc.
Kliknij w poniższy link aby dowiedzieć się więcej.
Bank Spółdzielczy w Pszczółkach wdrożył zalecenia Ustawy o sygnalistach z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów z datą obowiązywania od 25.09.2024 r.
Wprowadzona procedura dedykowana jest w szczególności obecnym lub byłym pracownikom, współpracownikom, kandydatom, stażystom, dostawcom, kontrahentom, akcjonariuszom czy członkom organów banku.
Podstawowy katalog naruszeń prawa, które mogą być zgłaszane obejmuje następujące obszary: korupcja, zamówienia publiczne, usługi, produkty i rynki finansowe, przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, bezpieczeństwo produktów i ich zgodność z wymogami, bezpieczeństwo transportu, ochrona środowiska, zdrowie publiczne, ochrona konsumentów, ochrona prywatności i danych osobowych, bezpieczeństwo sieci i systemów teleinformatycznych, inne nieprawidłowości, o których mowa w ustawie, o ile informację o danym naruszeniu osoba zgłaszająca uzyskała w kontekście związanym z pracą.
Zgłoszenie powinno zawierać przejrzyste i możliwie pełne wyjaśnienie na czym polega naruszenie, opis wszystkich znanych szczegółów danej sytuacji ( kiedy miała ona miejsce i na czym polegała nieprawidłowość, a także przedstawiać jak najwięcej dodatkowych informacji, takich jak listę świadków czy posiadane dowody(e-maile, zestawienia, faktury, itp.).
Przy składaniu zgłoszenia rekomendujemy podanie adres do kontaktu (np. adres korespondencyjny, adres e-mail czy numer telefonu). Brak jego przekazania uniemożliwi lub znacznie utrudni komunikację pomiędzy nami, a w konsekwencji może uniemożliwić przekazanie potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub informacji zwrotnej po zakończeniu działań następczych.
- Zgłoszeń można dokonywać ustnie lub pisemnie za pomocą dedykowanych kanałów dostępnych w banku.
- Zgłoszenia ustne mogą być dokonywane osobiście – poprzez spotkanie z osobą przyjmującą zgłoszenia: Stanowisko ds. zgodności i kontroli wewnętrznej lub Stanowisko ds. sprawozdawczości , zorganizowane w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia przez sygnalistę takiego zgłoszenia.
- Zgłoszenia pisemne mogą być dokonywane elektronicznie – na adres e-mail: sygnalisci@bspszczolki.pl
Załącznik: RODO